BEYİN BİLİMİ, NÖROBİLİM, YAPAY ZEKA: GELECEĞİN BİLİMİ

LYOFN03
13:30-14:50, 23 Haziran - 4 Temmuz 2025
Prof. Dr. Sondan Durukanoğlu Feyiz (KHAS Üniversitesi Rektörü), Dr. Öğr. Üyesi Fatih Yetkin

Beynimiz ne kadar karmaşık ve işleyiş mekanizmalarını nasıl anlayabiliriz? Beyin hücrelerimiz etrafını nasıl algılar? Bilgi nöronlar arasında nasıl iletilir? Aksiyon potansiyeli nedir? Nöron hücre zarının basit devre ile matematiksel modellenmesi mümkün mü? Nöronlar birlikte nasıl çalışır (Nöral ağ ve bağlantılar)? Beyindeki aktiviteler nasıl ölçülebilir ve veri nasıl analiz edilir? Beynimiz bir bütün olarak nasıl çalışır ve bilişsel bilim nedir?  Bütün bu sorulara birlikte merak ve keyifle yanıt arayacağız.

Dersin ikinci kısmında ise beyin hücrelerimizin çalışma mekanizmalarını örnek aldığını söyleyebileceğimiz bazı matematiksel yöntemleri tartışacağız. Gündelik hayatta sıklıkla karşılaştığımız "yapay zeka" uygulamalarını (akıllı asistanlar, öneri sistemleri, vb.) inceleyerek hangi matematiksel yöntemlerle tasarlandıklarını öğreneceğiz. Bu amaçla da Yapay Öğrenme kavramına, örnekleriyle birlikte basitten karmaşığa genel bir giriş yapacağız.

Beyin Bilimi ve Yapay Zeka dersinde öncelikle “Yapay Zeka” kavramının arkasında yatan matematiksel yaklaşımlar olan Makine Öğrenmesi ve Derin Öğrenmenin temel bileşenleri incelenmiştir. Bu yöntemlerin gündelik hayatta sıklıkla karşılaşılan uygulamaları (akıllı asistanlar, öneri sistemleri, vb.) incelenerek hangi matematiksel yöntemlerle tasarlandıkları tartışılmıştır. Böylelikle öğrenciye, modern yapay zeka araçlarının kapalı birer kutu olmadığı gerçeği aktarılmaya çalışılmış ve konu hakkında yeni çalışmalar yapabilmeleri için kat etmeleri gereken matematiksel bir rota önerilmiştir. Bu amaçla da en temel yaklaşımlar olan doğrusal regresyondan derin öğrenmeye dek farklı yöntemler temel hatları ile ele alınmıştır. Dersin ikinci kısmında ise yapay sinir ağlarının model aldığı insan beyninin işleyiş mekanizmaları Fizik, Kimya ve Biyoloji Bilimlerindeki temel kavramlar kullanılarak bilimsel yöntemlerle incelenmiştir. Böylelikle hem temel bilimler (fizik, kimya, biyoloji) hem de bilgisayar bilimleri bakımından “öğrenme” ve “zeka” kavramlarının karşılaştırmalı bir tartışmasının yapılabilmesi amaçlanmıştır.